Excursie de sfarsit de an la bisericile evanghelice fortificate din Transilvania

Le vezi de pe sosea cand mergi prin Medias spre Sighisoara si Brasov. Turnurile se inalta deasupra satelor si in graba calatoriei te intrebi cum si cand le-au construit comunitatile pe care acum le vezi mici, imbatranite, saracite.

Subiectul bisericilor fortificate din Transilvania fascineaza pe multa lume, referintele si fotografiile pe care le gasesti cu un minim efort pe Internet nu fac decat sa te invite spre ele. N-as face decat sa preiau fragmente din texte care pot fi parcurse cu usurinta si de aceea prefer sa indic cateva legaturi:

http://ro.wikipedia.org/wiki/A%C8%99ez%C4%83ri_s%C4%83se%C8%99ti_cu_biserici_fortificate_din_Transilvania
http://ro.wikipedia.org/wiki/Sa%C8%99i
http://www.medievale.ro/

Ziua 1 : Cluj – Saschiz – Biertan – Viscri

Prima oprire a fost la  Saschiz. Satul e pe sosea si turnul impresionant domina satul. Am oprit langa biserica, dar desi dupa afisele aflate pe geamul incaperii de sub turn, pare ca turismul e la el acasa aici, n-am gasit nici un orar sau indicatie asupra modalitatii de acces in biserica. E drept ca se pomenea de un bilet de intrare, dar lipsea cel care trebuia sa incaseze banii. Cum satul e pe sosea, o oprire scurta poate fi facuta oricand si daca nu aveti noroc de prima data, mai puteti incerca.

In drumul spre Sighisoara, practic la fiecare sat esti indemnat de indicatorul de pe sosea sa vizitezi o biseica evanghelica fortificata. Indicatoarele iti comunica distanta pana la obiectiv, dar din pacate nu si localitatea in care ar trebui sa-l gasesti. Ne-am oprit la Biertan, unde  evident biseica era inchisa. Pacat, pentru ca e probabil cea mai renumita dintre biserici si n-ar fi dus lipsa de turisti, chiar daca era 26 decembrie.

Pentru Viscri nu ne faceam sperante deloc si am avut dreptate. Satul era “mort” si biserica evident inchisa. Si totusi satul, ma rog, ulita principala ne-a placut. Biserica e pe un varf de deal, dar era inchisa. Ca printii nu misca muntii prin prezenta lor ne-am convins cand am dorit sa luam masa in sat. In naivitatea mea mi-am inchipuit ca intr-un sat atat de renumit, gasim macar o crasma unde sa putem pune ceva in gura. Am intrat la magazinul satesc si am intrebat daca se poate manca undeva in sat. Raspunsul m-a lasat fara replica: Se poate, dar trebuie sa anuntati din timp … si numai vara… Ok, probabil ca prezenta printului Charles e suficienta pentru bunastarea localnicilor …

Ziua 2: Prejmer – Harman – Sanpetru

Cum am stat langa Brasov, in satul Vulcan, ne-am indreptat spre Prejmer. E cea mai mare biserica fortificata pe care am vazut-o. Din pacate n-am putut intra si inauntrul cetatii pentru ca am gasit poarta inchisa, fara nici o indicatie privind un orar de vizitare sau o modalitate de a gasi persoana care are cheia. Localnici amabili ne-au explicat ca timpul bun pentru vizita e vara, atunci cand vin si turisti. Ne-am multumit cu fotografii din exterior si am plecat mai departe spre Harman.

 

La Harman am fost primii vizitatori, dar situatia era mult imbunatatita fata de Prejmer. La poarta era afisat orarul de vizitare, programul slujbelor la bisericile din zona si in gangul de la intrare langa butonul de sonerie era un mic afis care ne invita sa sunam. Am procedat intocmai si din casa a iesit ingrijitorul cetatii care ne-a invitat inauntru. Biletul de intrare e 5 lei si pentru doritori se gasesc la intrare brosuri explicative privind bisericile fortificate din regiune. Cele mai vechi mentiuni despre biserica din Harman  sunt de pe la 1240. Incinta intarita nu e mare si de jur imprejur, lipite de zidul de incinta se afla camarile de provizii si de adapost ale locuitorilor. Ca perioada nu e lipsita de vizitatori ne-a aratat faptul ca in timp ce vizitam biserica, alte doua grupuri de turisti au intrat sa viziteze locasul.

Am parasit Harmanul pentru Sanpetru. Si aici am gasit cu usurinta pe ingrijitorul cetatii. A fost deosebit de amabil si ne-a condus in intreaga incinta, timp in care ne-a povestit si istoria cetatii. Nu exista bilet de intrare, dar puteti face o donatie pentru biseica si primiti chitanta.

Biserica mai pastreaza intr-o capela cateva din picturile scapate de reforma si care iti pot da o idee despre decoratia originala a bisericii.

Am continuat spre Rotbav si Maierus, dar ca si la Prejmer am gasit bisericile inchise si fara indicatii privind modul de acces.

Ziua3: Cristian – Codlea – Vulcan

Ziua a fost mai scurta, se apropia si Anul Nou si ne-am propus doar un drum mai scurt. La Cristian am putut intra in biserica, dar toata constructia e relativ noua. Biserica din Vulcan nu m-a impresionat cu nimic. Codlea in schimb e renumita pentru cele 252 de reprezentari ale trandafirului lui Luther, aflate pe tavan. Intrarea nu e marcata de nimic, dar cu putina intuitie si ajutor de la trecatori, gasesti intrarea. Cu putin ajutor afli si unde locuieste femeia care are cheia. A venit imediat ce si-a terminat problemele urgente si ne-a deschis amabila biserica.

Cam atat, pe drumul de intoarcere la Cluj am mai oprit in 3 – 4 locuri, dar era 2 ianuarie si n-am gasit decat porti inchise si nici n-am vrut sa deranjam pe nimeni ca sa ne deschida incinta fortificata. Ramane poate sa gasim o duminica “turistica” si sa revenim.

Leave a Reply

