Olargues (Franta) – 14 – 20 august 2011 Prima reuniune internationala a fotografilor lumii subterane (III)

In zilele urmatoare a urmat ceva ce poate semana cu ceea ce ne-au intrebat speologii francezi care intrau in Cabrespine: “Voi sunteti cei care participati la safari-ul foto?”. N-a fost chiar Safari, dar pentru noi au urmat in 4 zile Grotte des Ecossaises, Grotte de Pousselieres, Aven des Roses, Grotte du PN77. Ceilalti participanti au mai avut la dispozitie Sources de la Douche, Grotte de l’Ascension, Aven des Crozes, Aven des Perles, Grotte de Lauzinas, Aven du Marcou.

Ziua de sambata a fost gandita din start ca o zi speciala, fara intrare in pestera. Prima parte a zilei fost dedicata discutiilor tehnice. Kevin Downey a moderat o discutie despre utilizarea in pestera a obiectivelor cu deschidere foarte mare, Dave Bunnell a avut o prezentare despre fotografia 3D in pestera si Berndt Kliebhan a prezentat un mini sistem pentru deplasarea camerei video in pestera. Noutati tehnice sunt prea putine, domeniul este destul de restrictiv si e dificil de inventat ceva nou. 3D-ul pare sa fie noua tendinta. Practic daca intelegi si aplici principiile de baza poti obtine o fotografie expusa corect. Diferenta dintre o fotografie bine expusa si o fotografie de nota 10 tine 100% de fotograf si inseamna experienta de speolog si fotograf pe care o are fiecare si simtul artistic pe care il ai sau il dobandesti. Acelasi cadru poate fi redat in mod diferit de fiecare fotograf si daca aveti rabdare sa priviti site-urile pe care au fost publicate fotografiile va puteti convinge de acest lucru.

Spuneam mai demult la o scoala foto ca ai facut o fotografie reusita daca il faci pe privitor sa se vada in locul personajului din fotografie sau macar al fotografului. E prea mult sa spui ca reusesti sa-l faci pe privitor sa descopere exploratorul care zace in el? 🙂

Cu exceptia celor care au facut video, nimeni n-a utilizat altceva decat blitz. Poti controla perfect cantitatea de lumina pe care o “arunci”in cadru fie prin pozitionarea blitz-ului, fie prin reglarea lui manuala sau din aparat. N-am vazut insa pe nimeni pierzand vremea cu reglarea din aparat a puterii blitzului, poate cu exceptia catorva cadre facute in spatii inguste. Comanda declansarii blitzului din aparat e un “must” si nimeni nu foloseste schema: “atentie, 1, 2, 3 … blitz”. Metoda e ideala pentru invatat fotografia in pestera, dar cere prea multe resurse umane … Pacat ca prea putini dintre cei care incearca fotografia de pestera incearca sa si inteleaga ce fac: cum si de ce se da lumina, cum iti calculezi cantitatea de lumina, etc. Fara cunostinte de baza, o fotografie buna e o simpla intamplare si deageaba te chinui apoi sa o reproduci. Parte din participanti utilizeaza deja consacratul sistem Firefly de la http://www.fireflyelectronics.co.uk/. Personal, si nu numai eu, il gasesc extrem de costisitor la 100 Euro/blitz si greu de utilizat in “fotografia in grup”. Am avut surpriza ca unul dintre colegii de tura sa doreasca sa nu mai fotografiez, desi eram foarte departe de el. Reflexii de la blitzurile utilizate de mine reuseau sa declanseze Firefly-ul pe care il utiliza el. Utilizarea comandata a blitzurilor are insa avantajul ca iti permite sa nu mai cari cu tine un trepied care in multe situatii devine incomod.

Dezavantajul neutilizarii trepiedului se vede insa la incadrare, desi acest lucru poate fi compensat ulterior la prelucrarea imaginii. Apropo de prelucrarea imaginii, Urs Widmer de la Speleo Projects a avut o expunere legata de fotografiile din calendarul Speleo Projects. Daca vreti sa trimiteti fotografii spre publicare e indicat sa nu le prelucrati deloc. Puteti strica fotografia. Cei de la Speleo Projects fac prelucrarea si puteti avea o surpriza cand veti vedea produsul final 🙂

Seara ne-am mutat in sala de festivitati a localitatii unde au fost invitati localnicii si autoritatile locale. Sala a fost arhiplina si nu cred ca a regretat cineva participarea. In aceeasi sala a fost organizata si expozitia cu fotografiile aduse de catre participanti si care a ramas deschisa intreaga saptamana.

In deschidere, fiecare dintre participanti a fost prezentat pe scurt si a putut proiecta doua dintre fotografiile realizate in timpul saptamanii si a facut in cateva cuvinte o descriere a fiecarei fotografii. A urmat un regal de fotografie si film 3D prezentat de gazdele franceze, majoritatea membre ale grupului LaSalle 3D. Proiectia 3D lui Jean-Marie Chauvet cu imagini din Pestera Chauvet (pestera din filmul lui Herzog – Cave of Forgotten Dreams) a fost extraordinara (http://www.donsmaps.com/chauvetcave.html). Spre deosebire de 3D-ul cu care suntem obisnuiti, ochelarii pe care i-a primit fiecare dintre cei prezenti in sala aveau lentile cu sticla polarizata. Nici vorba de dungi albastre sau rosii datorate nealinierii. In campus seara s-a prelungit pana spre dimineata, desi majoritatea dintre participanti trebuia sa plece duminica dimineata devreme. Noi am mai intarziat prin Olargues si apoi am luat directia marii. Seara ne-am cazat in Orange, dar aici renumele depaseste cu mult realitatea si marele amfiteatru roman a fost si o mare dezamagire.

Cateva cuvinte despre regiunea in care se afla Olargues si pesterile de acolo.

Regiunea seamana cu Padurea Craiului, dealuri de calcar peste tot, rauri sau paraie care intra sau ies din masiv. Deosebirea fundamentala e data probabil de prezenta abundenta a dolomitei careia i se datoreaza dealtfel si prezenta formatiunilor aragonitice.

Majoritatea pesterilor cu formatiuni aragonitice sunt inchise cu porti metalice, dotate cu incuietori mai mult sau mai putin sofisticate. L-am intrebat pe unul dintre ghizi daca se mai sparg pesteri si mi-a spus ca n-au astfel de probleme si daca cineva isi manifesta interesul pentru vizita, nu e nici o problema sa se organizeze asa ceva. Sa organizeze inseamna reciprocitate si in nici un caz plata de taxe pentru ghidaj, deschis de pestera, etc. Exista si foarte putine cazuri in care mai mult din orgoliu accesul e refuzat. Organizatorii au fost pusi in fata unei astfel de situatii, dar au gasit fara probleme o alta pestera.

Cu exceptia Aven des Roses si Aven du Marcou, toate pesterile cu verticale sunt echipate cu scari metalice care in cele mai multe cazuri incep chiar de la intrare. Pe langa scari, maini curente sunt in fiecare punct care poate sa ridice probleme de securitate si esti rugat sa intri in pestera echipat cu ham si lonje. Toate pesterile in care am fost au avut poteca clar delimitata cu vergele metalice si snur elastic. Din motive estetice marcajul a putut fi inlaturat, dar n-am vazut pe nimeni sa abuzeze de amabilitatea gazdelor. Principul conform caruia faptul ca esti fotograf nu-ti da drepturi suplimentare fata de un alt vizitator a fost respectat de catre toti.

Din punct de vedere fotografic, cu exceptia celor care au filmat sau fotografiat in 3D, majoritatea lucreaza cu DSLR-uri Nikon sau Canon, fara insa sa fie modele deosebite. Au fost si exceptii care ne-au aratat ca poti obtine fotografii deosebite chiar si utilizand o “sapuniera”. Ca si in alte domenii, faptul ca esti dotat cu echipament de ultima generatie nu inseamna totul. Probabil ca in cele mai multe din zile, eu am avut unul dintre cele mai grele echipamente, n-a fost in echipa mare si am utilizat un trepied pentru aparatul de fotografiat si un trepied pentru unul dintre blitz-uri. Pentru un alt blitz utilizez un trepied flexibil din plastic, pe care l-am vazut si la alti cativa fotografi.

Dupa reuniune, parte din participanti au apucat sa publice pe net parte din fotografii si chiar filme montate unele imediat dupa intalnire.

Intalnirea n-ar fi putut avea loc fara un grup formidabil de prieteni si fotografi francezi care s-au dedicat cu totul organizarii unei intalniri perfect organizata de la primul la ultimul pas.

Multumesc Annie Giraud, Philippe Crochet, Marie si Michel Renda, Daniel Chailloux, Gerard Cazes pentru o saptamana formidabila de fotografie in pestera.

Simona si Claudiu care m-au insotit in pestera si care, mai ales, au rezistat fara comentarii la 4600 km in masina merita si ei multumirile si recunostinta mea.

Fotografie

Video:

Presa:

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s